La alimentación y la salud bucal

Relació de l’alimentació dels nens i la salut bucal

Consells per a la seva higiene bucal

Quan pensem en els nostres fills, sempre busquem la millor alimentació perquè es desenvolupin el més sans possibles i probablement ens enfoquem molt més en valorar els nutrients de cada menjar, i si és així ho estem fent bé. No obstant això existeixen certs aliments que no generen una salut bucal ideal pel que és important conèixer-los i cuinar amb els ingredients que menys mal generen a la salut bucal.

En aquest breu article trobaràs consells i una petita guia per poder conèixer i dominar la relació de l’alimentació amb la salut bucal. La Dra. Lluïsa Díaz, experta en Cirurgia bucal i membre de la Califòrnia Dental Association (CDA) ens explica que cada aliment té un grau d’acidesa conegut com l’índex de Ph o la presència potència d’hidrogen. Aquest índex va des del 0 el que significa un nivell extrem d’àcid al 14 el que significa un nivell extrem d’alcalinitat, el punt neutre es troba en el valor 7, que el posseeix l’aigua per exemple. En conclusió, contra més baix sigui el valor de Ph d’un aliment, més gran serà el seu nivell d’acidesa. La raó per la qual cosa l’acidesa és important per valorar l’afecció sobre la salut bucal és que l’esmalt bucal, que és la superfície de les dents, es degrada davant la presència d’un àcid, com més acidesa més fàcil es pot degradar aquesta superfície i generar danys en la dent.

Conèixer tots els aliments i les seves diferents Ph és gairebé impossible, però d’ara en endavant és important mirar la taula nutricional, anar aprenent quin és el Ph del que consumim i tractar de suplantar una dieta nociva per una dieta alcalina. No obstant això alguns consells si es poden generalitzar.

  • El sucre és una substància de la qual es “alimenten” els bacteris que formen la càries, per això és tan important reduir o controlar la ingesta.
  • Els carbohidrats es transformen en sucres i per tant és un dieta altament cariogènica. Els carbohidrats són: patates, pa, farines, cereals, sucres, entre altres.
  • Els següents aliments t’ajudaran a mantenir l’esmalt intacte pel seu nivell alt d’alcalinitat:
    – La llet i els seus derivats
    Pa integral i de sègol (tot i ser carbohidrats, el Ph és alt)
    Verdures com la col, el bròquil, els carbassons, l’api, la pastanaga, els cogombres, la coliflor, el blat de moro, entre d’altres.
    Fruites com el coco o el meló, entre d’altres.
  • Begudes carbonatades o gasoses presenten un Ph molt baix per la qual cosa generen molta erosió sobre la superfície dental.
  • Aliments molt àcids com la llimona, la taronja, o fins i tot el picant són perjudicials per a la nostra salut bucal.

És important destacar que tot el que es resumeix anteriorment causa dany real si es fa de manera constant com un hàbit alimentari. L’important és complementar sempre l’alimentació amb una bona higiene bucal i certs passos a seguir, com ara:

  • Es recomana esperar uns 30 minuts abans de rentar-se les dents després de cada àpat. L’objectiu és que pugi novament el Ph salival que va baixar i es va tornar lleugerament més àcid per iniciar el procés de digestió amb la manipulació i trituració dels aliments a la boca. Si no esperem és possible que l’abrasió de la pasta dental s’intensifiqui i desgastem la superfície bucal.
  • Utilitza dentifricis corresponents a cada edat dels nens. D’aquesta manera garantim que tinguin la quantitat de fluor que necessiten. L’ús de pastes dentals comença als 3 anys, abans podem usar pastes naturals per a nadons.
  • Hem de raspallar les dents dels nostres fills com a mínim 3 vegades al dia, després de cada àpat gran. Seria ideal fer-ho fins i tot després de les berenars i sempre usant un raspall de truges mitjanes o suaus.
  • Realitzar controls anuals i col•locació de fluor tòpic en la consulta. Això ajuda a protegir la dent de tots aquests agents erosius.
  • La càries és multifactorial pel que és important controlar totes les seves causes per poder així evitar-la al 100%. És una barreja de bacteris cariogénicas. En aquest punt poc podem fer ja que no podem modificar la flora bacteriana. També influeix l’anatomia dental, dents mes densos, més porosos, amb més solcs etc. Això ho podem controlar amb les nostres consultes constants a l’odontòleg, aplicació tòpica de fluor, higienes bucals professionals i per part del pacient a casa. Un altre punt a controlar és la dieta cariogènica de què parlem a l’inici de l’article. Si seguim certes pautes i sense privar-nos de res, tenim control, higiene i constància i aquest punt també estarà controlat.

Davant de qualsevol dubte sempre dirigeix-te al teu especialista de confiança perquè et guiï i orienti sense problemes per així poder tenir tu i tota la teva família una excel•lent salut bucal. Els controls i una correcta higiene són la clau de la teva salut, d’aquesta manera sempre podràs mostrar un somriure bell i saludable.

Unitat Clínica Dental
Dra. Jímenez

Politica de privacidad Aviso legal Politica de privacidad y normas de blog Política de privacidad en redes sociales política de cookies