L’origen multifactorial de la patologia tendinosa tals com les posicions mantingudes durant el temps a la feina, gestos repetitius o sobreesforços en esportistes, ingesta d’una dieta adequada o no, traumatismes propis que es poden originar durant la vida quotidiana, factors genètics o hereditaris o senzillament el seu procés degeneratiu normal del pas del temps i de l’edat, fan que no sigui estrany trobar una alta incidència d’aquest tipus de patologia en els centres de rehabilitació avui en dia.

Abans de continuar desenvolupant el tema que es descriu en l’enunciat d’aquest escrit però, crec que es primordial entendre dos factors basics per entendre’l:

1. QUE ES EL TENDÓ? Entenem com a tendó aquell teixit especialitzat i amb les seves característiques pròpies encarregat de realitzar l’anclatge del múscul amb l’os. A part d’aquesta finalitat d’anclatge el tendó serà l’encarregat de transmetre la força capaç de realitzar el múscul a l’articulació per tal de generar el moviment.
  2. QUÉ ÉS UN RÈGIM EXCÈNTRIC MUSCULAR? Entenem com a règim excèntric muscular aquell en que el múscul es troba en un estat de contracció màxima però no es capaç de vèncer un resistència externa.

Per tal de fer més entenedor aquest fet imaginem-nos una situació en la que estem intentant aguantar un pes amb el braç aixecat ( el múscul es troba en una situació de contracció màxima ) però no som capaços i per molt que ho intentem aquest pes ens acaba vencent.

Un cop aclarits aquests dos termes, espero que sigui mes fàcil imaginar-nos un ampli ventall d’exercicis utilitzats en l’àmbit de la rehabilitació en els quals el tret comú serà una resistència externa ( gomes elàstiques, pesos lliures, el nostre propi pes, etc ) en el que nostre sistema musculos esquelètic no serà capaç de vèncer i ens acabarà guanyant.

Es en aquesta situació en la que es dona una màxima incidència en l’estructura tendinosa que ens atany en aquest escrit ( recordem que el múscul es troba en una situació de contracció màxima i es el tendó l’encarregat de transmetre les forces d’aquest a l’articulació ).

PODEM ASEVERAR AIXÍ DONCS QUE CADA DIA ESTA MES ACCEPTADA LA INDICACIÓ D’AQUESTS TIPUS D’EXERCICIS EN L’ÀMBIT DE LA REHABILITACIÓ PER PATOLOGIES TENDINOSES.

A continuació m’agradaria introduir altres aspectes que poden ser beneficiosos per al pacient i al propi terapeuta a l’hora que realitzar aquests tipus d’exercicis tals com una major demanda del sistema neuromuscular a l’hora de realitzar los( donant-se així una major interacció amb el nostre sistema nerviós central encarregat de coordinar els nostres moviments ), un major reclutament de fibres musculars assolint un guanys de força musculars mes elevats que amb altres tipus d’exercicis, un estat de concentració elevat per part del pacient a l’hora de realitzar-los doncs es tracta d’exercicis d’intensitats mes elevades que la resta i la fatiga muscular apareixerà més ràpid ( recordem una vegada més que son exercicis en que el múscul es troba en un estat de contracció màxima ), i sobretot son aquest tipus d’exercicis els que tindran una major incidència dins la substancia fundamental del tendó o dit d’una altra manera de la pròpia estructura el tendó.

Recordar per finalitzar que tot procés rehabilitador haurà d’estar controlat i supervisat per el professional corresponent en tot moment, doncs als centres de rehabilitació trobem un ampli ventall de persones de diferents edats, forma física, motivacions personals i sobretot amplia diversitat de patologies tendinoses.

Una vegada més i sent conscient de l’acceptació cada vegada més generalitzada d’aquest tipus de treball, la Policlínica Comarcal del Vendrell ha apostat e invertit en l’adquisició de maquinaria tal com la Politja Cònica Versa Pulley o YOYO System, ambdues màquines basades en el treball isoinercial o el que es el mateix treball excèntric, per tal de poder brindar un millor i actualitzat servei de rehabilitació als seus clients.

Sergi Jiménez Villar
Fisioterapeuta col. Nº 6423